-
Sommertur på Totenåsen: Bergsjølia-Essentjernet
Frivilligsentralen i koronatid
Lena stasjon er stengt for besøkende, og våre ordinære aktiviteter er avlyst inntil nærmere beskjed blir gitt. Frivilligsentralen er derimot operativ både på e-post og telefon, og vi er i gang med å rigge ordninger for å ivareta både innbyggernes behov og de frivillige i tiden som kommer.Nyby-appen for innbyggere som hjelper innbyggere
Et tilbud som allerede ligger der for Østre Totens innbyggere er Nyby-appen. I denne appen kan de som ønsker å hjelpe andre melde seg inn i gruppen "Frivillige i Østre Toten", mens de som trenger hjelp til å handle e.l. kan registrere seg under "Innbyggere i Østre Toten med behov for bistand". Den som trenger hjelp legger ut en forespørsel, og de frivillige kan velge å svare på denne forespørselen dersom de har mulighet til å hjelpe.
Denne løsningen er tatt i bruk av Østre Toten kommune, og her er det også mulig å registrere seg i "Landbrukets ressurspool" og i "Østre Toten helsefaglige ressurspool". På denne måten får kommunen oversikt over hvem som kan være ledige til å jobbe innen landbruk eller helse og omsorg i tiden fremover.
Nyby kan du laste ned som app via denne siden: https://nyby.no/last-ned-app
Handlehjelp for de som ikke er på digitale plattformer
Vi vet også at det er mange av kommunens innbyggere som ikke er på digitale plattformer, og vi jobber med å få opp et tilbud for dem som ikke er på Nyby eller kan benytte seg av andre digitale hjelpemidler. Dersom noen du kjenner er i denne situasjonen og trenger hjelp til å handle eller hente medisiner, be de gjerne om å ringe til frivilligsentralen på 480 45 307 mellom kl. 9-15 på hverdager. På denne måten har vi mulighet til å koble dem med en frivillig som videre kan hjelpe dem.
Telefonvenn
Mange kan føle seg alene i denne spesielle tiden, og vi jobber med å få på plass telefonvenner som kan ringe de av kommunens innbyggere som har behov for noen faste holdepunkter i løpet av uken. Her vil det være fokus på å snakke om helt hverdagslige ting, og å etablere telefonisk kontakt når menneskelig kontakt er vanskelig. Mer informasjon om telefonvenn-tjenesten vil komme så snart vi har fått opprettet tilbudet.
Det er viktig for oss å jobbe med rutiner som sikrer de frivillige mot å bli utsatt for unødig smitterisiko. Dersom du ser andre behov blant Østre Totens innbyggere som du tenker at frivillige og frivilligsentralen kan bidra til å løse, ikke nøl med å ta kontakt med oss. Vi kan treffes på e-post: post@otfs.no eller telefon: 480 45 307 (mandag til fredag, kl. 9-15). Vi vil gjerne være der for kommunens innbyggere i det som for mange oppleves som en vanskelig tid.
Illustrasjonsbilde: kaboompics.com
Del på:
-
Oppsummering fra tredagers tur med overnatting på Totenåsen
I slutten av juni ble det gjennomført en tredagers tur på Totenåsen, og her kan du se bilder fra turen og lese turleder Mette sin oppsummering fra de tre dagene.
-
Turoversikt for åsgruppa høst/vinter 2025
Mandager og onsdager, sommer som vinter, kan du bli med åsgruppa ut på varierte og flotte turer på Totenåsen. Her kan du se en oversikt over turene som er planlagt for høsten og vinteren.
-
Bilder fra Barnas dag 2025
Barnas dag ble gjennomført lørdag 10. mai – her kan du se bilder og lese mer om denne innholdsrike dagen!
-
Evaluering av Barnas dag 2025
Her finner du evalueringsskjemaet for organisasjoner som deltok med aktiviteter og stands på Barnas dag i Lenaparken, lørdag 10. mai 2025.